Apple kan de pot op
Het lukt Apple nauwelijks om de groei die ooit zo hard ging, stijgende te houden. Apple weet dat het moet werken aan de weg, of dat nu met nieuwe iOS apps is of met andere ontwikkelingen.
Er zijn zoveel manieren voor Apple om er weer bovenop te komen. Het bedrijf probeerde het al met de Apple Watch. Daarna besloot het zich zelfs deels te richten op zelfrijdende auto’s. Dit bleek uiteindelijk net een stap te ver, want net als Google, besloot Apple zich uit dit vakgebied terug te trekken. Wat het nog wel blijft doen, is de ontwikkeling van de technologie achter het zelf laten rijden van een auto.
Concurrentie neemt alleen maar verder toe
Bedrijven als Samsung en Google zien Apple steeds verder afzakken en hebben daar genoegen mee. Zij weten ook dat de stagnatie van Apple een stijging van hun aandeel betekent. Op vrijwel ieder vlak blijft Apple namelijk maar marktaandeel verliezen. Zelfs de initiële groei van de Apple Smartwatch en Apple randapparatuur, zoals de Airport, is volledig verdwenen.
Er zijn meerdere kenners die verwachten dat Apple dit jaar met baanbrekende innovaties gaat kopen. Maar is dat wel genoeg? Is een Samsung Galaxy s8 echt minder dan een nieuwe iPhone? Wat kan Apple nog doen om hier bovenop te komen?
The endgame
Apple moet dus op de een of andere manier veranderen. Dat gebeurt van binnen, in de top van het bedrijf. Daar zitten namelijk de meeste ‘fouten’ die eerst moeten worden opgelost. Pas dan kan Apple verder innoveren waar het gebleven was. De kosten kunnen daardoor flink omlaag en de omzetten mogen wat ons betreft stijgen.
Maar alleen dan, is het bestaansrecht van Apple als marktleider logisch. Want zoals het op dit moment gaat, is er geen lol meer aan. Al mag het bedrijf zo’n prachtig nieuw hoofdkantoor hebben.